Графічний редактор Раіt
Paint - це растровий редактор, що створює зображення у вигляді набору пікселів. Малюнки, створені редактором Paint, називають растровими, або точковими. Редактор Paint дозволяє виконувати за допомогою миші чорно-білі і кольорові малюнки. Інструментами редактора можна створювати контури і виконувати заливання кольором, малювати прямі і криві лінії, імітувати малювання олівцем і пензлем, вирізати, копіювати і вставляти різні фрагменти зображення тощо. Про всі можливості Paint ви дізнаєтеся в цьому і наступних двох параграфах.
Середовище графічного редактора
Запуск програми Раіпі здійснюється натисканням на кнопку Пуск на панелі задач і вибором команди Програми - Стандартні - Раіt. Після запуску відкривається вікно, зображене на мал.
Вікно редактора Раіt містить елементи, звичайні для вікон Windows-додатків: заголовок, кнопки керування вікном, рядок меню, робочу ділянку, смуги прокручування, рядок статусу й обрамлення. Крім цього, у вікні Раіt розміщені елементи, властиві саме графічним редакторам, - панель інструментів і палітра.
Панель інструментів у лівій частині вікна містить 16 кнопок-піктограм. Призначення кожної кнопки ви можете прочитати на спливаючій підказці, що з'являється при наведенні на неї покажчика миші. Серед інструментів панелі є Олівець, Пензель, Ластик, Заливка, Палітра тощо.
Інший характерний елемент вікна Раіt - палітра - розміщений у нижній частині екрана. Зліва на панелі палітри є два квадрати, що перекриваються, з яких верхній пофарбований в основний колір, а нижній - у фоновий колір. Основний колір використовується для зафарбовування ліній, меж об'єктів і тексту. Фоновий колір застосовується при заливанні об'єктів із замкнутими межами і фону напису.
Основний колір обирається клацанням лівої кнопки миші по одному з квадратів колірної палітри, а колір фону - клацанням правої кнопки.
Відкриття графічного файла
Графічний редактор Раіt може бути використаний для роботи з точковими малюнками, що збережені як файли з розширеннями jpg, gif або bmp. За допомогою Раіt можна, наприклад, переглянути зображення з компакт-диска, сканований малюнок, малюнок, отриманий з Інтернету.
Щоб завантажити графічний файл у редактор, виконайте команду Файл - Відкрити. У наступному діалоговому вікні перейдіть на потрібний диск і відкрийте папку з файлом. Виділіть файл і натисніть кнопку Відкрити.
Створення зображень
Малювання ліній
Для малювання ліній у редакторі Раіt передбачені інструменти: Лінія - малювання прямих ліній, Олівець - малювання довільних ліній і Крива - малювання кривих ліній. Послідовність дій при малюванні ліній така.
• Оберіть інструмент для малювання (клацання лівою кнопкою миші по піктограмі Лінія або Олівець на панелі інструментів).
• Задайте колір за допомогою палітри.
• При малюванні інструментом Лінія виберіть ширину лінії, клацнувши по потрібній піктограмі під панеллю інструментів.
• Клацніть мишею у початковій точці лінії і протягніть покажчик до кінцевої точки. Після цього відпустіть кнопку - лінія готова.
Якщо потрібно накреслити горизонтальну або вертикальну лінію або лінію, нахилену під кутом 45°, то при малюванні інструментом Лінія утримуйте натиснутою клавішу Shift.
При побудові кривої спочатку малюється пряма лінія, як було зазначено раніше. Потім покажчик ставиться у вершину майбутньої дуги і при натиснутій кнопці миші витягується дуга необхідної кривизни. Якщо потрібно намалювати замкнуту криву (петлю), клацніть мишею в одній граничній точці зашморгу, потім - в іншій граничній точці. Клацніть мишею за межами лінії, що з'явилася, і розтягніть петлю.
Працюючи в редакторі Раіt, ви можете послідовно скасувати останні три дії. Для цього використовується комбінація клавіш Сtrl+Z або команда меню Правка - Відмінити.
Використання пензля, розпилювача і гумки
Практично жодна програма графічного редактора не обходиться без таких інструментів малювання, як пензель, розпилювач і гумка. Ці інструменти (Пензель, Розпорошувач і Ластик) передбачені й у редакторі. Операції з ними виконуються однаково.
• Оберіть на палітрі основний (або фоновий) колір, яким ви будете малювати або зафарбовувати гумкою.
• Клацніть по піктограмі потрібного інструмента.
• Виберіть під набором інструментів потрібну форму і розмір пензля, або розмір розпилювача, або розмір гумки.
• Ведіть покажчик миші при натиснутій кнопці аналогічно тому, як ви це робите, малюючи пензлем чи стираючи гумкою.
Одержаний колір залежить від того, яку кнопку миші ви утримували під час малювання: якщо ліву - одержите основний колір, якщо праву - колір фону. При використанні гумки очищена ділянка заповнюється фоновим кольором.
(а – пензель, б – розпилювач, в – гумка).
Створення тексту
У редакторі Раіt є інструмент Надпис, за допомогою якого ви можете в створюваний малюнок ввести будь-який текст. Послідовність ваших дій має бути такою.
• Клацніть по піктограмі інструмента Надпис і витягніть покажчиком миші прямокутник, у якому буде розміщений текст. При цьому у вікно редактора буде виведена панель Шрифти, а в прямокутній пунктирній рамці, що утворилася, з'явиться курсор.
• На панелі Шрифти задайте потрібний шрифт, його розмір і написання. Наберіть потрібний текст.
• Відрегулюйте розмір прямокутної рамки напису і її положення. Розмір напису змінюється шляхом перетягування його меж. Щоб змінити положення напису, наведіть покажчик миші на прямокутну рамку і перетягніть напис у нове місце.
• Можете обрати за допомогою палітри колір тексту (клацання лівою кнопкою по потрібному кольору) і заливання прямокутника напису (клацання правою кнопкою).
• Для вставки отриманого напису в малюнок клацніть мишею в будь-якому місці поза написом.
У процесі створення напису ви можете скасовувати помилкові дії за допомогою клавіш Ctrl+Z. Скасувати можна від однієї до трьох попередніх дій.
Зміна масштабу малюнка і виведення сітки
Можливо, що звичайний масштаб, у якому відображається малюнок, вам здаватиметься малим. Тоді оберіть у меню Вид команду Масштаб і в підменю клацніть по опції Великий або Інший. При виборі опції Великий зображення малюнка буде збільшено в 4 рази (400%). Якщо ж обрати опцію Інший, з'явиться діалог, у якому можна задати один із запропонованих масштабів відображення.
Аналогічно за допомогою зазначеного діалогу ви можете перейти з будь-якого збільшеного масштабу на звичайний масштаб (100%). Однак звичайний масштаб можна задати ще простіше - натисканням клавіш Ctrl+PageUp. Перехід до великого масштабу здійснюється клавішами Ctrl+PageDown.
Зауважимо, що текст у редакторі Раіt можна набирати тільки тоді, коли встановлено звичайний масштаб. Якщо ж обрати великий масштаб, ви зможете задати відображення сітки. Ця сітка особливо зручна при малюванні по пікселах (застосовується масштаб 800% і інструмент Олівець). Для виведення сітки на екран оберіть команду Вид - Масштаб і клацніть по опції Відображати сітку.
Зміна розміру малюнка
Припустимо, ви відкрили файл із малюнком і хочете до існуючого малюнка додати ще що-небудь. Тоді доведеться спочатку збільшити розмір робочої частини малюнка («аркуша паперу»). Для цього потрібно виконати команду Рисунок - Атрибути. У наступному діалозі задайте нові розміри (ширину і висоту) малюнка, обравши одиницю виміру: дюйми, сантиметри або пікселі. Задавши розміри, натисніть у діалозі кнопку ОК. Додаткова частина малюнка матиме фоновий колір.
Змінити розміри малюнка можна ще простіше. На нижній і правій межах, а також у правому нижньому куті малюнка є маркери виділення. Наведіть покажчик миші на один із маркерів і перетягніть межу.
Зберігання малюнка
Для збереження малюнка у файл оберіть команду меню Файл – Зберегти як і в наступному діалозі задайте папку, у якій буде записано файл, а також ім'я файла. У полі Тип файла вкажіть кількість кольорів і клацніть по кнопці Зберегти.
Зазначимо, що діалог зберігання викликається також командою Зберегти, якщо створений малюнок раніше ще не зберігався.
Можливі випадки, коли потрібно зберегти у вигляді окремого файла не весь малюнок, а тільки його фрагмент. У такому разі виділіть необхідний фрагмент і в меню Правка клацніть по опції Копіювати у файл. У наступному стандартному діалозі задайте цільову папку, ім'я файла і натисніть кнопку Зберегти.
Друкування зображення
Якщо у вас є бажання надрукувати створений малюнок, рекомендується така послідовність дій.
• Оберіть команду Файл – Попередній перегляд. На екрані з'явиться вікно попереднього перегляду з зображенням малюнка в тому вигляді, у якому він буде виведений на аркуш паперу при друкуванні. Закрити вікно перегляду можна клацанням по кнопці Закрити. Натискання на кнопку Друк приведе до безпосереднього друкування файла.
• Якщо після попереднього перегляду ви вирішили змінити поля й орієнтацію малюнка на сторінці, закрийте вікно перегляду й оберіть команду Файл - Макет сторінки.
• У наступному діалозі задайте розмір аркуша, орієнтацію сторінки і значення полів у міліметрах. Закрийте діалог клацанням по кнопці ОК або відправте файл на друк (кнопка Принтер).
• Якщо ви не дали завдання друкувати в попередніх операціях, скористайтеся командою меню Файл - Друк.
Операції з графічними об'єктами
Малювання геометричних об'єктів
У редакторі Paint є інструменти для малювання графічних примітивів: прямокутників, квадратів, еліпсів, кола. Щоб намалювати будь-яку з цих фігур із замкнутим контуром, клацніть по інструменту, потім - по граничній точці фігури. При натиснутій кнопці миші перетягніть покажчик до іншої граничної точки і після цього відпустіть кнопку. Розглянемо особливості роботи з кожним з інструментів, призначених для малювання фігур.
- Прямокутник. При перетягуванні покажчика малюється прямокутник. Якщо при цьому тримати натиснутою клавішу Shift утвориться квадрат.
- Округлий прямокутник. За допомогою цього інструмента можна малювати прямокутники і квадрати, що мають округлені кути.
- Еліпс. Цей інструмент служить для малювання еліпсів, причому форма еліпса і його нахил визначаються довжиною траєкторії і напрямком руху покажчика. Якщо при малюванні ви будете тримати натиснутою клавішу Shift, замість еліпса утвориться коло.
- Многокутник. Цей інструмент дозволяє будувати багатокутники з будь-якою кількістю сторін. Принцип побудови багатокутників дещо інший, ніж еліпсів і прямокутників. Оберіть на панелі інструмент Многокутник, потім послідовно клацніть мишею в кожній вершині багатокутника. Останнє клацання мишею має бути виконане приблизно в тій самій точці, що і перше клацання. При цьому утвориться замкнений контур багатокутника. Якщо ви хочете, щоб багатокутник містив тільки кути 90 і 45°, при малюванні тримайте натиснутою клавішу Shift.
Водночас зі створенням фігури можна задати її колір (заливання) і колір контуру. Внизу панелі інструментів є піктограми для вибору варіанта заповнення кольором. Спробуйте намалювати фігури, як показано на малюнку, обираючи різні варіанти заповнення і використовуючи як ліву, так і праву кнопку миші.
Варіанти заповнення кольором фігур і контурів. Прямокутники верхнього ряду намальовані лівою кнопкою миші, нижнього ряду - правою кнопкою
Товщина контуру фігури збігається з товщиною лінії для інструмента Лінія або Крива. Тому, якщо ви хочете змінити товщину контуру, задайте потрібну товщину в одному із цих інструментів.
Заливання кольором
Ви можете окремою операцією задати заливання фону або заливання будь-якої фігури. Для цього виконайте такі дії.
• Оберіть на палітрі потрібний колір, зробивши його основним або фоновим.
• Клацніть по інструменту Заливка - покажчик миші набуде вигляду нахиленої баночки з тушшю.
• Спрямуйте покажчик миші, ніби струмінь туші, на фігуру, яка заливається, і клацніть тією самою кнопкою миші, якою вибирався колір.
Зазначимо, що при заливанні фігур кольором важливо, щоб вони мали замкнений контур. Якщо контур не замкнений, то кольором буде залита будь-яка інша частина малюнка.
Якщо серед кольорів палітри немає потрібного вам, створіть необхідний колір самі.
• Клацніть двічі мишею по будь-якому кольору палітри або виконайте команду меню Палітра - Змінити палітру.
• У діалозі, що відкрився, натисніть кнопку Визначити колір >>.
• У наступному діалозі оберіть колір у полі Основні кольори.
• Якщо вас не влаштовує набір основних кольорів, клацніть мишею у полі зразків кольору й оберіть значення параметрів Відтінок і Контраст, а потім у поле градієнта кольору перетягніть повзунок, щоб змінити значення Яркість.
• На закінчення натисніть кнопку ОК. Заданий вами колір з'явиться в палітрі як колір за умовчанням.
Корисним при заливанні може виявитися інструмент Вибір кольорів. Піктограма цього інструмента має вигляд піпетки. Оберіть на малюнку потрібний колір і клацніть по ньому піпеткою: У результаті обраний колір стане основним (або фоновим), і ви зможете виконувати заливання цим кольором.
Виділення, переміщення і розтягування фрагмента малюнка
У даному пункті ми розглянемо перетворення, які виконуються над фрагментом малюнка, зокрема, над готовим геометричним об'єктом. Будь-яке перетворення починається з виділення фрагмента. Редактор Раіt має у своєму розпорядженні зручні інструменти виділення.
Внаслідок виділення фрагмент розташовується ніби в окремий шар і над ним легко виконувати будь-які перетворення (переміщення, розтягування, поворот тощо). Розглянемо як приклад переміщення і розтяг фрагмента.
Клацніть мишею по інструменту Виділення. Потім клацніть однією з кнопок миші по робочій ділянці вікна і перетягніть покажчик миші через фрагмент малюнка, що виділяється. Відпустіть кнопку миші, і навколо фрагмента з'явиться прямокутна пунктирна рамка, яка має вісім маркерів.
Водночас з появою пунктирної рамки покажчик миші набере форми перехрестя зі стрілками. Це означає, що ви можете над виділеним фрагментом виконувати операції переміщення і розтягування.
ü Щоб перемістити виділений фрагмент, клацніть по ньому мишею і перетягніть у потрібне місце, після чого кнопку миші відпустіть.
ü Щоб розтягти або стиснути фрагмент, наведіть покажчик миші на один із маркерів рамки виділення. Покажчик набере форми двоспрямованої стрілки. Зачепіть маркер і перетягніть його в нове місце.
Зазначимо, що перед операціями зміни фрагмента використовувався інструмент Виділення. Якщо фрагмент, що виділяється, має складну форму, зручніше використовувати для виділення інший інструмент - Виділення довільної ділянки.
Відбиток і поворот об'єкта
Побудовану геометричну фігуру ви можете повернути на 90°, 180°, 270°, а також відобразити зліва направо або зверху вниз. Для цього виділіть фігуру (див. попередній пункт) і оберіть команду меню Рисунок - Відобразити/повернути. У наступному діалозі задайте необхідне перетворення і клацніть по кнопці ОК. Описана процедура може застосовуватися до будь-якої частини малюнка, а також до всього малюнка. В останньому випадку попередня операція виділення не потрібна.
Нахил об'єкта
Ще одним типом перетворень над фрагментами малюнка є нахили по горизонталі і по вертикалі на різні кути. Приклади цих операцій показані на мал.
Для виконання нахилу якогось фрагмента малюнка виділіть цей фрагмент. Потім оберіть команду меню Рисунок - Розтягнути/нахилити й у наступному діалозі задайте необхідні значення кутів. У цьому діалозі ви можете також точно задати зміну ширини або висоти фрагмента малюнка. Для цього
Операції нахилу об'єкта: а - первинний прямокутник; б - нахил прямокутника по горизонталі на 300; в - нахил по вертикалі на 30°
потрібно ввести у відповідні поля значення горизонтального і вертикального розмірів у відсотках.
Копіювання, вирізання і вставка фрагмента малюнка
У програмі Раіt операції копіювання, вирізання і вставки виконуються за допомогою буфера обміну.
Послідовності дій при цих операціях аналогічні тим, що ви вивчали при роботі в текстовому редакторі Блокнот.
- Виділіть фрагмент малюнка, що копіюється або вирізається. При цьому користуйтеся вже відомими вам прийомами виділення.
- Виконайте команду меню Правка - Копіювати (або Правка - Вирізати - для вирізання фрагмента).
- Оберіть спосіб вставки. Клацніть по піктограмі під набором інструментів, якщо ви хочете вставити непрозорий фрагмент. Якщо фрагмент, що вставляється, має бути прозорим, клацніть по цій самій кнопці .
- Виконайте команду Правка - Вставити. Вставлений фрагмент малюнка буде обведений прямокутною пунктирною рамкою і розташується в окремому шарі.
- Перетягніть копію фрагмента в потрібне місце на малюнку, а також від регулюйте його розміри, змінюючи положення маркерів на рамці. Закінчивши обробку фрагмента, клацніть мишею поза фрагментом.
Приклад роботи з буфером обміну
Проілюструємо операції через буфер обміну на прикладі створення зображення, показаного на мал.
Послідовність ваших дій має бути такою.
• Встановіть основний колір - чорний і фоновий - сірий.
• Клацніть по інструменту Надпись і наберіть текст «ІВМ РС».
• У панелі параметрів шрифту задайте шрифт Аrіаl, розмір шрифту 36 пт, зображення напівжирне. Потім клацніть мишею поза текстом.
• Натисніть піктограму Виділення на панелі інструментів і обведіть покажчиком створений напис.
• Оберіть команду меню Правка - Копіювати, а потім - команду Правка - Вставити.
• Клацніть по інструменту Заливка і залийте кожну літеру копії тексту «ІBМ РС» сірим кольором, користуючись правою кнопкою миші, - це буде майбутня тінь від первинного напису.
• Оберіть інструмент Виділення і виділіть фрагмент, що містить сірий напис.
• Увійдіть у меню Рисунок - Розтягнути/нахилити, установіть розтягування по вертикалі 200% і нахил по горизонталі 60°.
• Виділіть фрагмент із первинним текстом, набраний основним кольором. Потім клацніть по кнопці задавши прозорість виділеного об'єкта. Перемістіть напис, поєднавши його з тінню так, щоб нижні краї перших літер «І» збіглися.
• Розтягніть напис, набраний чорним шрифтом, до збігу нижніх країв усіх літер із відповідними тінями.
• Насамкінець клацніть мишею поза написами.
Обмін зображеннями з іншими документами
Малюнок, створений у Раіt, можна вставити в інший документ. При цьому, виконують імпорт файла засобами додатка, у якому відкрито документ.
Якщо потрібно імпортувати фрагмент малюнка в інший документ, можете скористатися можливостями буфера обміну. Виділіть фрагмент у редакторі Раіt і виконайте команду Правка - Копіювати. Потім перейдіть у цільовий документ і вставте вміст буфера за допомогою відповідної команди.
Видалення фрагментів і очищення малюнка
Під час малювання часто доводиться видаляти той або інший невдалий фрагмент малюнка. Для цього досить виділити фрагмент і натиснути клавішу Delete. Ділянка видаленого фрагмента буде заповнена кольором фону.
Якщо вам узагалі не подобається весь малюнок, виконайте його очищення (точніше, очищення робочої ділянки редактора). Для цього ввійдіть у меню Рисунок і клацніть по опції Очистити.
Комментариев нет:
Отправить комментарий