Графічний редактор Раіt

 

Графічний редактор Раіt

Paint - це растровий редактор, що створює зображення у вигляді набору пікселів. Малюнки, створені редактором Paint, називають растровими, або точковими. Редактор Paint дозволяє виконувати за допомогою миші чорно-білі і кольорові малюнки. Інструментами редактора можна створювати контури і виконувати заливання кольором, малювати прямі і криві лінії, імітувати малю­вання олівцем і пензлем, вирізати, копіювати і вставляти різні фрагменти зображення тощо. Про всі можливості Paint ви дізнаєтеся в цьому і наступних двох параграфах.

 

Середовище графічного редактора

Запуск програми Раіпі здійснюється натисканням на кнопку Пуск на панелі задач і вибором команди Програми - Стандартні - Раіt. Після запуску відкривається вікно, зображене на мал.

Вікно редактора Раіt містить елементи, звичайні для вікон Windows-додатків: заголовок, кнопки керування вікном, рядок меню, робочу ділянку, смуги прокручування, рядок статусу й обрамлення. Крім цього, у вікні Раіt розміщені елементи, властиві саме графічним редакторам, - панель інструментів і палітра.

Панель інструментів у лівій частині вікна містить 16 кнопок-піктограм. Призначення кожної кнопки ви можете прочитати на спливаючій підказці, що з'являється при наведенні на неї покажчика миші. Серед інструментів панелі є Олівець, Пензель, Ластик, Заливка, Палітра тощо.

Інший характерний елемент вікна Раіt - палітра - розміщений у нижній частині екрана. Зліва на панелі палітри є два квадрати, що перекри­ваються, з яких верхній пофарбований в основний колір, а нижній - у фоновий колір. Основний колір використовується для зафарбовування ліній, меж об'єктів і тексту. Фоновий колір застосовується при заливанні об'єктів із замкнутими межами і фону напису.

Основний колір обирається клацанням лівої кнопки миші по одному з квад­ратів колірної палітри, а колір фону - клацанням правої кнопки.


Відкриття графічного файла

Графічний редактор Раіt може бути використаний для роботи з точковими малюнками, що збережені як файли з розширеннями jpg, gif або bmp. За допо­могою Раіt можна, наприклад, переглянути зображення з компакт-диска, ска­нований малюнок, малюнок, отриманий з Інтернету.

Щоб завантажити графічний файл у редактор, виконайте команду Файл - Відкрити. У наступному діалоговому вікні перейдіть на потрібний диск і від­крийте папку з файлом. Виділіть файл і натисніть кнопку Відкрити.

 

Створення зображень

Малювання ліній

Для малювання ліній у редакторі Раіt передбачені інструменти: Лінія - малювання прямих ліній, Олівець - малювання довільних ліній і Крива - малювання кривих ліній. Послідовність дій при малюванні ліній така.

        Оберіть інструмент для малювання (клацання лівою кнопкою миші по піктограмі Лінія або Олівець на панелі інструментів).

        Задайте колір за допомогою палітри.

        При малюванні інструментом Лінія виберіть ширину лінії, клацнувши по потрібній піктограмі під панеллю інструментів.

        Клацніть мишею у початковій точці лінії і протягніть покажчик до кінцевої точки. Після цього відпустіть кнопку - лінія готова.

Якщо потрібно накреслити горизонтальну або вертикальну лінію або лінію, нахилену під кутом 45°, то при малюванні інструментом Лінія утримуйте натиснутою клавішу Shift.

При побудові кривої спочатку малюється пряма лінія, як було зазначено раніше. Потім покажчик ставиться у вершину майбутньої дуги і при натиснутій кнопці миші витягується дуга необхідної кривизни. Якщо потрібно намалювати замкнуту криву (петлю), клацніть мишею в одній граничній точці зашморгу, потім - в іншій граничній точці. Клацніть мишею за межами лінії, що з'явилася, і розтягніть петлю.

Працюючи в редакторі Раіt, ви можете послідовно скасувати останні три дії. Для цього використовується комбінація клавіш Сtrl+Z або команда меню Правка - Відмінити.

 

Використання пензля, розпилювача і гумки

Практично жодна програма графічного редактора не обходиться без таких інструментів малювання, як пензель, розпилювач і гумка. Ці інструменти (Пензель, Розпорошувач і Ластик) передбачені й у редакторі. Операції з ними виконуються однаково.

          Оберіть на палітрі основний (або фоновий) колір, яким ви будете малювати або зафарбовувати гумкою.

          Клацніть по піктограмі потрібного інструмента.

          Виберіть під набором інструментів потрібну форму і розмір пензля, або розмір розпилювача, або розмір гумки.

          Ведіть покажчик миші при натиснутій кнопці аналогічно тому, як ви це робите, малюючи пензлем чи стираючи гумкою.

     Одержаний колір залежить від того, яку кнопку миші ви утримували під час малювання: якщо ліву - одержите основний колір, якщо пра­ву - колір фону. При використанні гумки очищена ділянка заповнюєть­ся фоновим кольором.

(а – пензель, б –  розпилювач, в – гумка).

Створення тексту

У редакторі Раіt є інструмент Надпис, за допомогою якого ви можете в створюваний малюнок ввести будь-який текст. Послідовність ваших дій має бути такою.

   Клацніть по піктограмі інструмента Надпис і витягніть покажчиком миші прямокутник, у якому буде розміщений текст. При цьому у вікно редактора буде виведена панель Шрифти, а в прямокутній пунктирній рамці, що утворилася, з'явиться курсор.

          На панелі Шрифти задайте потрібний шрифт, його розмір і написання. Наберіть потрібний текст.

          Відрегулюйте розмір прямокутної рамки напису і її положення. Розмір на­пису змінюється шляхом перетягування його меж. Щоб змінити положення напису, наведіть покажчик миші на прямокутну рамку і перетягніть напис у нове місце.

          Можете обрати за допомогою палітри колір тексту (клацання лівою кноп­кою по потрібному кольору) і заливання прямокутника напису (клацання правою кнопкою).

          Для вставки отриманого напису в малюнок клацніть мишею в будь-якому місці поза написом.

У процесі створення напису ви можете скасовувати помилкові дії за допо­могою клавіш Ctrl+Z. Скасувати можна від однієї до трьох попередніх дій.

 

Зміна масштабу малюнка і виведення сітки

Можливо, що звичайний масштаб, у якому відображається малюнок, вам здаватиметься малим. Тоді оберіть у меню Вид команду Масштаб і в підменю клацніть по опції Великий або Інший. При виборі опції Великий зображення малюнка буде збільшено в 4 рази (400%). Якщо ж обрати опцію Інший, з'явиться діалог, у якому можна задати один із запропонованих масштабів відображення.

Аналогічно за допомогою зазначеного діалогу ви можете перейти з будь-якого збільшеного масштабу на звичайний масштаб (100%). Однак звичайний мас­штаб можна задати ще простіше - натисканням клавіш Ctrl+PageUp. Перехід до великого масштабу здійснюється клавішами Ctrl+PageDown.

Зауважимо, що текст у редакторі Раіt можна набирати тільки тоді, коли встановлено звичайний масштаб. Якщо ж обрати великий масштаб, ви зможете задати відображення сітки. Ця сітка особливо зручна при малюванні по пікселах (застосовується масштаб 800% і інструмент Олівець). Для виведення сітки на екран оберіть команду Вид - Масштаб і клацніть по опції Відображати сітку.

 

Зміна розміру малюнка

Припустимо, ви відкрили файл із малюнком і хочете до існуючого малюнка додати ще що-небудь. Тоді доведеться спочатку збільшити розмір робочої ча­стини малюнка («аркуша паперу»). Для цього потрібно виконати команду Ри­сунок - Атрибути. У наступному діалозі задайте нові розміри (ши­рину і висоту) малюнка, обравши одиницю виміру: дюйми, сантиметри або пікселі. Задавши розміри, натисніть у діалозі кнопку ОК. Додаткова частина малюнка матиме фоновий колір.

Змінити розміри ма­люнка можна ще простіше. На нижній і правій межах, а також у правому ниж­ньому куті малюнка є мар­кери виділення. Наведіть покажчик миші на один із маркерів і перетягніть межу

 

 Зберігання малюнка

Для збереження малюнка у файл оберіть команду меню Файл Зберегти як і в наступному діалозі задайте папку, у якій буде записано файл, а також ім'я файла. У полі Тип файла вкажіть кількість кольорів і клацніть по кнопці Зберегти.

Зазначимо, що діалог зберігання викликається також командою Зберегти, якщо створений малюнок раніше ще не зберігався.

Можливі випадки, коли потрібно зберегти у вигляді окремого файла не весь малюнок, а тільки його фрагмент. У такому разі виділіть необхідний фрагмент і в меню Правка клацніть по опції Копіювати у файл. У наступному стандарт­ному діалозі задайте цільову папку, ім'я файла і натисніть кнопку Зберегти.

 

Друкування зображення

Якщо у вас є бажання надрукувати створений малюнок, рекомендується така послідовність дій.

          Оберіть команду Файл – Попередній перегляд. На екрані з'явиться вікно попереднього перегляду з зображенням малюнка в тому вигляді, у якому він буде виведений на аркуш паперу при друкуванні. Закрити вікно перегляду можна клацанням по кнопці Закрити. Натискання на кнопку Друк приведе до безпосереднього друкування файла.

          Якщо після попереднього перегляду ви вирішили змінити поля й орієнтацію малюнка на сторінці, закрийте вікно перегляду й оберіть команду Файл - Макет сторінки.

          У наступному діалозі задайте розмір аркуша, орієнтацію сторін­ки і значення полів у міліметрах. Закрийте діалог клацанням по кнопці ОК або відправте файл на друк (кнопка Принтер).

          Якщо ви не дали завдання друкувати в попередніх операціях, скористайтеся командою меню Файл - Друк.


 Операції з графічними об'єктами

Малювання геометричних об'єктів

У редакторі Paint є інструменти для малювання графічних примітивів: пря­мокутників, квадратів, еліпсів, кола. Щоб намалювати будь-яку з цих фігур із замкнутим контуром, клацніть по інструменту, потім - по граничній точці фігури. При натиснутій кнопці миші перетягніть покажчик до іншої граничної точки і після цього відпустіть кнопку. Розглянемо особливості роботи з кожним з інструментів, призначених для малювання фігур.

- Прямокутник. При перетягуванні покажчика малюється прямокутник. Якщо при цьому тримати натиснутою клавішу Shift утвориться квадрат.

- Округлий прямокутник. За допомогою цього інструмента можна малювати прямокутники і квадрати, що мають округлені кути.

- Еліпс. Цей інструмент служить для малювання еліпсів, причому форма еліпса і його нахил визначаються довжиною траєкторії і напрямком руху покажчика. Якщо при малюванні ви будете тримати натиснутою клавішу Shift, замість еліпса утвориться коло.

- Многокутник. Цей інструмент дозволяє будувати багатокутники з будь-якою кількістю сторін. Принцип побудови багатокутників дещо інший, ніж еліпсів і прямокутників. Оберіть на панелі інструмент Многокутник, потім послідовно клацніть мишею в кожній вершині багатокутника. Останнє кла­цання мишею має бути виконане приблизно в тій самій точці, що і перше клацання. При цьому утвориться замкнений контур багатокутника. Якщо ви хочете, щоб багатокутник містив тільки кути 90 і 45°, при малюванні тримайте натиснутою клавішу Shift.

Водночас зі створенням фігури можна задати її колір (заливання) і колір контуру. Внизу панелі інструментів є піктограми для вибору варіанта запов­нення кольором. Спробуйте намалювати фігури, як показано на малюнку, обираючи різні варіанти заповнення і використовуючи як ліву, так і пра­ву кнопку миші.

Варіанти заповнення кольором фігур і контурів. Прямокутники верхнього ряду намальовані лівою кнопкою миші, нижнього ряду - правою кнопкою

Товщина контуру фігури збігається з товщиною лінії для інструмента Лінія або Крива. Тому, якщо ви хочете змінити товщину контуру, задайте потрібну товщину в одному із цих інструментів.

 

Заливання кольором

Ви можете окремою операцією задати заливання фону або заливання будь-якої фігури. Для цього виконайте такі дії.

          Оберіть на палітрі потрібний колір, зробивши його основним або фоновим.

          Клацніть по інструменту Заливка - покажчик миші набуде вигляду нахи­леної баночки з тушшю.

          Спрямуйте покажчик миші, ніби струмінь туші, на фігуру, яка заливається, і клацніть тією самою кнопкою миші, якою вибирався колір.

Зазначимо, що при заливанні фігур кольором важливо, щоб вони мали замк­нений контур. Якщо контур не замкнений, то кольором буде залита будь-яка інша частина малюнка.

Якщо серед кольорів палітри немає потрібного вам, створіть необхідний колір самі.

   Клацніть двічі мишею по будь-якому кольору палітри або виконайте ко­манду меню Палітра - Змінити палітру.

           У діалозі, що відкрився, натисніть кнопку Визначити колір >>.

           У наступному діалозі оберіть колір у полі Основні кольори.

          Якщо вас не влаштовує набір основних кольорів, клацніть мишею у полі зразків кольору й оберіть значення параметрів Відтінок і Контраст, а потім у поле градієнта кольору перетягніть повзунок, щоб змінити значення Яркість.

          На закінчення натисніть кнопку ОК. Заданий вами колір з'явиться в палітрі як колір за умовчанням.

Корисним при заливанні може виявитися інструмент Вибір кольорів. Пік­тограма цього інструмента має вигляд піпетки. Оберіть на малюнку потрібний колір і клацніть по ньому піпеткою: У результаті обраний колір стане основним (або фоновим), і ви зможете виконувати заливання цим кольором.

 

Виділення, переміщення і розтягування фрагмента малюнка

У даному пункті ми розглянемо перетворення, які виконуються над фраг­ментом малюнка, зокрема, над готовим геометричним об'єктом. Будь-яке пере­творення починається з виділення фрагмента. Редактор Раіt має у своєму роз­порядженні зручні інструменти виділення.

Внаслідок виділення фрагмент розташовується ніби в окремий шар і над ним легко виконувати будь-які перетворення (переміщення, розтягуван­ня, поворот тощо). Розглянемо як приклад пере­міщення і розтяг фрагмента.

Клацніть мишею по інструменту Виділення. Потім клацніть однією з кнопок миші по робочій ділянці вікна і перетягніть покажчик миші через фрагмент малюнка, що виділяється. Відпустіть кнопку миші, і навколо фрагмента з'явиться прямокутна пунктирна рамка, яка має вісім маркерів.

Водночас з появою пунктирної рамки покажчик миші набере форми пере­хрестя зі стрілками. Це означає, що ви можете над виділеним фрагментом вико­нувати операції переміщення і розтягування.

ü Щоб перемістити виділений фрагмент, клацніть по ньому мишею і пере­тягніть у потрібне місце, після чого кнопку миші відпустіть.

ü Щоб розтягти або стиснути фрагмент, наведіть покажчик миші на один із маркерів рамки виділення. Покажчик набере форми двоспрямованої стрілки. Зачепіть маркер і перетягніть його в нове місце.

Зазначимо, що перед операціями зміни фрагмента використовувався інстру­мент Виділення. Якщо фрагмент, що виділяється, має складну форму, зручніше використовувати для виділення інший інструмент - Виділення довільної ділянки.

 

Відбиток і поворот об'єкта

Побудовану геометричну фігуру ви можете повернути на 90°, 180°, 270°, а також відобразити зліва направо або зверху вниз. Для цього виділіть фігуру (див. попередній пункт) і оберіть команду меню Рисунок - Відобразити/повернути. У наступному діалозі задайте необхідне перетворення і клацніть по кнопці ОК. Описана процедура може застосовуватися до будь-якої частини малюнка, а також до всього малюнка. В останньому випад­ку попередня операція виділен­ня не потрібна.


Нахил об'єкта

Ще одним типом перетво­рень над фрагментами малюнка є нахили по горизонталі і по вертикалі на різні кути. При­клади цих операцій показані на мал.

Для    виконання    нахилу якогось  фрагмента малюнка виділіть цей фрагмент. Потім оберіть команду меню Рисунок - Розтягнути/нахилити й у наступному діалозі задайте необхідні значення кутів. У цьому діалозі ви можете також точно задати зміну ширини або висоти фрагмента малюнка. Для цього

Операції нахилу об'єкта: а - первинний прямокутник; б - нахил прямокутника по горизонталі на 300; в - нахил по вертикалі на 30°

потрібно ввести у відповідні поля значення горизонтального і вертикального розмірів у відсотках.

 

Копіювання, вирізання і вставка фрагмента малюнка

У програмі Раіt операції копіювання, вирізання і вставки виконуються за допомогою буфера обміну.

Послідовності дій при цих операціях аналогічні тим, що ви вивчали при роботі в тек­стовому редакторі Блокнот.

- Виділіть фрагмент малюн­ка, що копіюється або вирі­зається.   При   цьому  кори­стуйтеся вже відомими вам прийомами виділення.

- Виконайте команду меню Правка - Копіювати (або Правка - Вирізати - для вирізання фрагмента).

- Оберіть спосіб вставки. Клацніть по піктограмі  під набором інстру­ментів, якщо ви хочете вставити непрозорий фрагмент. Якщо фрагмент, що вставляється, має бути прозорим, клацніть по цій самій кнопці .

- Виконайте команду Правка - Вставити. Вставлений фрагмент малюнка буде обведений прямокутною пунктирною рамкою і розташується в окре­мому шарі.

- Перетягніть копію фрагмента в потрібне місце на малюнку, а також від­ регулюйте його розміри, змінюючи положення маркерів на рамці. Закін­чивши обробку фрагмента, клацніть мишею поза фрагментом.

 

Приклад роботи з буфером обміну

Проілюструємо операції через буфер обміну на прикладі створення зобра­ження, показаного на мал.

Послідовність ваших дій має бути такою.

          Встановіть основний колір - чорний і фоновий - сірий.

          Клацніть по інструменту Надпись і наберіть текст «ІВМ РС».

          У панелі параметрів шрифту задайте шрифт Аrіаl, розмір шрифту 36 пт, зображення напівжирне. Потім клацніть мишею поза текстом.

          Натисніть піктограму Виділення на панелі інструментів і обведіть покажчиком створений напис.

       Оберіть команду меню Правка - Копіювати, а потім - команду Правка - Вставити.

          Клацніть по інструменту Заливка і залийте кожну літеру копії тексту «ІBМ РС» сірим кольором, користуючись правою кнопкою миші, - це буде май­бутня тінь від первинного напису.

          Оберіть інструмент Виділення і виділіть фрагмент, що містить сірий на­пис.

          Увійдіть у меню Рисунок - Розтягнути/нахилити, установіть розтягування по вертикалі 200% і нахил по горизонталі 60°.

          Виділіть фрагмент із первинним текстом, набраний основним кольором. Потім клацніть по кнопці  задавши прозорість виділеного об'єкта. Пе­ремістіть напис, поєднавши його з тінню так, щоб нижні краї перших літер «І» збіглися.

          Розтягніть напис, набраний чорним шрифтом, до збігу нижніх країв усіх літер із відповідними тінями.

          Насамкінець клацніть мишею поза написами.

 

Обмін зображеннями з іншими документами

Малюнок, створений у Раіt, можна вставити в інший документ. При цьому, виконують імпорт файла засобами додатка, у якому відкрито документ.

Якщо потрібно імпортувати фрагмент малюнка в інший документ, можете скористатися можливостями буфера обміну. Виділіть фрагмент у редакторі Раіt і виконайте команду Правка - Копіювати. Потім перейдіть у цільовий документ і вставте вміст буфера за допомогою відповідної команди.

 

Видалення фрагментів і очищення малюнка

Під час малювання часто доводиться видаляти той або інший невдалий фрагмент малюнка. Для цього досить виділити фрагмент і натиснути клавішу Delete. Ділянка видаленого фрагмента буде заповнена кольором фону.

Якщо вам узагалі не подобається весь малюнок, виконайте його очищення (точніше, очищення робочої ділянки редактора). Для цього ввійдіть у меню Ри­сунок і клацніть по опції Очистити.

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий