Принципи функціонування електронної пошти


Електронна пошта (англійською e-mail, скорочення від electronic mail) — це служба, призначена для пересилання (глобальною) мережею повідомлень.
Протоколи електронної пошти
Для надсилання й одержання електронних повідомлень у мережі Інтернет використовуються певні протоколи.
SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) — простий протокол передачі пошти) призначений для відправлення повідомлень. Від- правлені користувачем повідомлення надходять на SMTP-сервер провайдера, який обробляє вихідну пошту.
POP3 (Post Office Protocol) — протокол поштової служби, призначений для вхідних повідомлень. Згідно з цим протоколом поштові сервери одержують і зберігають електронні повідомлення у поштових скриньках.
ІМАР (Internet Message Access Protocol) — протокол Інтернету для доступу до повідомлень — призначений для обробки вхідних повідомлень, що мають текстовий і HTML-формат. Підтримка HTML розширює можливості електронної пошти, забезпечуючи обробку мультимедійної інформації. Провайдер послуг Інтернету для роботи з електронною поштою має, як правило, два сервери — SMTP і POP3. Сервер SMTP відповідає за відправлення повідомлень, а сервер POP3 — за їх прийняття.

Переваги електронного листування:
Висока швидкість передавання повідомлень;
Невисока вартість послуги;
Обмін повідомленнями у зручний час.

Недоліки електронного листування:
Неможливість пересилання оригіналів офіційних документів із підписом і печаткою;
Можливість перехоплення поштового повідомлення іншою особою;
Імовірність отримання шкідливих програм з електронним листом.

Роботу електронної пошти побудовано на принципі клієнт-сервер, стандартному для більшості мережевих сервісів.

Поштовий серверце комп'ютерна програма, встановлена на вузлових комп’ютерах мережі для передавання електронних повідомлень між комп’ютерами.

Поштовий клієнтце комп'ютерна програма для того, щоб створювати, відправляти, отримувати, зберігати й обпрацьовувати повідомлення, отримані електронною поштою.

Існує багато різних програм-клієнтів електронної пошти (наприклад, Eudora Mail, Evolution, KMail, Mozilla Mail, Mozilla Thunderbird, Netscape Mail, Novell GroupWise, Opera Mail(M2), Outlook, Outlook Express, TheBat!), які можуть відрізнятися окремими функціями, можливостями та інтерфейсом. У тому числі й такі, що працюють на сервері в режимі on-line. Але переліки загальних функцій у більшості пакетів збігаються.
  • підготовка тексту;
  • імпорт файлів-додатків;
  • відправка листа;
  • перегляд і збереження кореспонденції;
  • знищення кореспонденції;
  • підготовка відповіді;
  • коментування і пересилка інформації;
  • експорт файлів-додатків.
Сучасний пакет програм електронної пошти має добре організований інтерфейс користувача, який не потребує багато часу і зусиль для засвоєння, та звичайно забезпечує такі додаткові функції:
  • ідентифікація власника поштової скриньки;
  • автоматичне приєднання підпису;
  • адресні книги;
  • перевірка орфографії;
  • можливість створення поштових скриньок різного призначення;
  • шифрування/дешифрування повідомлень;
  • робота у автономному (off-line) режимі;
  • фільтрацію/маршрутизацію повідомлень;
  • автоматична відправка відповіді про тимчасову відсутність отримувача або автоматична переадресація листа на іншу адресу електронної пошти.
Електронна поштова скринькаце частина вільного дискового простору на сервері із певною назвою (адресою), де зберігають поштові реквізити користувачів глобальної мережі, надіслану й отриману інформацію.
Зазвичай усі повідомлення у поштовій скринці зібрано у теки, кожна з яких має своє призначення. Для різних поштових служб назви цих тек можуть відрізнятися (як відрізняються синоніми — однакові за змістом, але різні за звучанням слова).

Теки поштової скриньки:
  • Вхіднідля надісланих адресату листів. Якщо лист не прочитано, конвертик біля нього закрито, а назву листа написано жирним. Якщо листа було відккрито, (натисканням лівої клавіші миші), конвертик стане відкритим, а шрифт — нежирним.
  • Чернеткидля невідправлених, але написаних листів.
  • Надiсланiдля листів, відправлених іншим абонентам.
  • Спамдля надісланих абоненту листів сумнівного походженя. Відкривши їх, ви ризикуєте завдати шкоду своїй обчислювальній системі.
  • Кошикдля листів, які абонент не бажає зберігати. При великій кількості листів у кошику, його буде очищено.

Операції з листами
  • написати (новий);
  • переглянути (отриманий);
  • знайти;
  • переслати;
  • скопіювати текcт листа у буфер обміну;
  • надрукувати лист (вказівка меню Файл/ Друк);
  • перемістити або скопіювати в іншу теку;
  • змінити статус;
  • видалити — перемістити у теку Кошик;
  • позначити лист як спам — перемістити у теку Спам та запам'ятати адресу відправника, щоб надалі всі його листи одразу потрапляли у цю теку;
Перш ніж виконувати операції з листами у теці, їх необхідно позначити. Для цього можна просто клацнути лівою кнопкою миші на порожньому місці рядку листа або поставити мітку у відповідному полі. Якщо потрібно вибрати всі повідомлення на поточній сторінці, досить поставити мітку в заголовку відповідного стовпчика. Ви також можете позначати відразу групу листів за певними параметрами. Для цього натисніть на значок і виберіть необхідну дію.
Для того, щоб електронний лист дійшов до поштової скриньки адресата, він, окрім самого повідомлення, обов'язково має містити (електронну) адресу адресата.
Адреса електронної пошти складається:
Останнім часом на кожному поштовому сервері встановлено свої правила формування адреси поштової скриньки.
Найпростішим способом отримання власної електронної поштової скриньки є використання одного з безкоштовних поштових серверів: mail.ukr.net, webmail.meta.ua, mail.oboz.ua, mail.i.ua, mail.bigmir.net.

обліковий запис користувача (акаунт)сукупність даних, які забезпечують ідентифікацію користувача під час звернення до ресурсів сервера.

На різних серверах створення електронної пошти дещо різниться, але загальні підходи однакові.

Адресна книжкасукупність даних (прізвище, ім'я, по батькові, електронні адреси, коментар, телефон тощо) про адресатів електронної пошти. Часто виклик адресної книжки здійснюють, натискаючи кнопку Контакти.

Правила безпеки електронного листування
  1. Cтежите за тим, що стоїть в полі Кому, перш ніж відправити лист. Інакше інформація (можливо, конфіденційна), яку ви вкладаєте в електронний лист, може потрапити не до того адресата.
  2. Підозрілі листи (незнайомий адресат, сумнівна тема) пересуньте до теки Спам, не відкриваючи їх. Не переходьте за незнайомими посиланнями. Інакше ризикуєте підхопити комп'ютерний вірус.
  3. Не відсилайте свої дані, копії документів, номер телефону, відомості про родину тощо невідомим адресатам. Інакше їх можуть використати у майнових та інших аферах.
  4. Не відповідайте на листи з погрозами та провокаціями. Інакше крім зіпсованого настрою можете нажити неприємності на рівному місці.
  5. Важливу інформацію відправляйте в архівах з паролем, який відомо лише відправнику та одержувачу. Інакше ризикуєте розголосити приватну, службову чи комерційну таємницю і зіпсувати власну репутацію
  6. Не відсилайте без попередження програми (виконувані файли). Інакше їх вилучать до теки Спам як підозрілі щодо перенесення вірусів.
Примітка. Деякі поштові служби не пропускають листи з приєднаними виконуваними файлами. Таким чином поштовий сервіс піклується про безпеку абонентів. Щоб обійти цю перепону, інколи достатньо змінити розширення з exe на інше. Інколи цього недостатньо: потрібно двічі архівувати різними методами з призначенням паролю на архіви.

Комментариев нет:

Отправить комментарий